onsdag 11 april 2018

12 tips för dig som vill gå ner i vikt!

Nu tänkte jag att jag skulle dela med mig av mina 12 bästa tips om man vill gå ner i vikt. Det är utifrån mina erfarenheter och vad jag upplevt har fungerat allra bäst för mig. Alla är vi olika och reagerar olika på olika metoder.


1. Ät mindre kcal än vad du gör av med. Ja, för i slutändan så handlar det om att ligga på ett underskott i kcal. Dock ser jag inte att man ska lägga sig på ett ohälsosamt underskott. Jag vill helst att mina klienter ligger på ett så lite underskott som möjligt. Dom ska alltså kunna äta så mycket som möjligt, men ändå gå ner i vikt.

2. Låt det ta tid! Det tar tid att gå ner i vikt. Jag, och jag tror att många som vill gå ner i  vikt kan relatera till detta, vill helst tappa så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt. Det går att tappa många kg på kort tid, men det blir oftast inte så hållbart. Är man överviktig så har det troligen tagit några månader eller till och med år att komma dit. Då får man också räkna med att man inte kan komma tillbaka till ett "smalare jag" efter bara några veckor.

3. Ät bra och näringsrik mat. Vi har trots allt ett livsmedel som jag upplever att många är rädda för - potatis. Potatis är det livsmedel som mättar bäst. Var inte rädda för kolhydraterna. Dom behövs! Det mesta av kolhydraterna bryts ner i kroppen till sockerarten glukos, som behövs som energi till cellerna. Glukos lagras i musklerna och i levern i form av glykogen. Hjärnan använder glukos som bränsle och behöver ca 100g glukos om dagen.

4. Fyll upp tallriken med grönsaker! Grönsakerna innehåller inte jättemycket kcal men dom fyller ut magsäcken, vilket i sin tur leder till att vi känner oss mer mätta. Och inte minns finns där massor med fiber, vitaminer och mineraler.

5. Våga äta rätt fett. Den feta fisken, avokado, vegetabiliska oljor, nötter osv. Vi behöver få i oss fett för att kunna bygga upp och reparera kroppens celler. Det behövs också för att ta upp dom fettlösliga vitaminerna A, D, E och K.

6. Ät bra protein, men rätt mängd. Den feta fisken, fågel, bönor, ägg etc. Kroppen behöver protein för att bygga upp celler, för att bilda enzymer och hormoner. Livsmedelsverket rekommenderar minimum 1,1g protein per kg kroppsvikt per dag. För tränande individer eller äldre skulle jag rekommendera ett maxintag på 2g per kg kroppsvikt per dag. Många är rädda för att dom inte ska få i sig tillräckligt med protein men faktum är att nästan alla får i sig mer protein än de behöver. Protein finns i stort sätt i all mat i större eller mindre mängd. 

7. Kombinera styrketräning med konditionsträning! Konditionsträningen är bra för kroppens viktigaste muskel - hjärtat. Inte minst är den bra för fettförbränningen och den kan även komma att påverka din ämnesomsättning positivt. Styrketräning ser till att öka din muskelmassa - och nej du kommer inte att se ut som en bodybuilder om du börjar lyfta vikter ett par gånger i veckan. Däremot kommer du att få en ökad metabolism. Muskelmassa är mer energikrävande än fettmassa. Det innebär alltså att ju mer muskler du har på kroppen, desto mer kan du äta.

8. Drick INTE dina kalorier. Många tror att smoothies är jättebra om man vill gå ner i vikt. Så kan det också vara, så länge man inte känner att hunger är jobbigt. För ju mer flytande något är, desto kortare tid känner du mättnadskänsla. Låt säga att kroppen har en inbyggd sil - då tar det längre tid att försöka få igenom ett rågbröd därigenom än en smoothie. Våga äta mat och skippa alla smoothie och juice dieter!

9. Våga salta maten. Jag hör och läser ofta om folk som ska gå ner i vikt som slutar med salt helt och hållet. Det är inte så att saltet i sig kommer få dig att gå ner i vikt, men eftersom det pratas en hel del om det så känner jag att jag även vill ha med det som en punkt. I salt finns det natrium. Natrium är ett nödvändigt grundämne i kroppen som finns i kroppsvätskan utanför cellerna men även i skelettet.Det är också viktigt för syra-basbalansen och vatten - och saltbalansen. Balansen mellan natrium och kalium påverkar blodtrycket.

10. SOV! Glöm inte bort att sova. Utan sömn blir det svårt att gå ner i vikt. Jag själv har varit med om att jag tränat mycket, ätit mindre än vad jag gör av med och ändå inte gått ner i vikt. I det fallet handlade det om att jag sov dåligt och alldeles för lite. Amerikanska läkaren och överviktsforkaren Sanjay R. Patel, professor vid Case Western Reserve University i Cleveland har sammanställt studier och kommit fram till att kilona ökar när sovtimmarna minskar, framförallt hos kvinnor. Sömnbrist kan också leda till att man känner sig hungrigare, man kan bli slöare och man kan få en så kallad "bullmage".

11. Ta dina mått. För att hålla motivationen uppe är det viktigt att vi ser att det faktiskt händer något. Jag rekommenderar alla mina klienter att på något sätt mäta sig. Det kan vara allt ifrån att väga sig, mäta omkrets med måttband eller bara ta bilder. 

12. Disiplin! Hitta ditt varför. Varför vill du gå ner i vikt? Använd sedan det som din motivation. Bestäm dig sedan för att det är det här du vill. Var noga med kost och träning, men låt det inte gå över styr. Ät regelbundet och rätt, men våga unna dig om du blir bjuden på kalas eller fest. Eller så kanske du är som jag, att det är att våga säga nej tack som är problemet. Jag har upplevt att om jag blir bjuden på kalas/fest så säger jag hellre nej tack till att komma än att komma dit med egen mat eller bara skippa fika. Låt inte din viktnedgång hindra ditt sociala liv. Var öppen med vad du gör, det blir så mycket lättare då. 


Jag vill än en gång förtydliga att det här är min syn på hur man kan gå ner i vikt och det som har fungerat för mig. Det finns en väg för alla och det ska anpassas efter var och en. Jag är inte ute efter att skapa någon vikthets, men eftersom det här är mitt jobb så får jag ofta frågorna så kände att jag vill dela med mig till dom som verkligen behöver. Vill ni ha hjälp med detta får ni jättegärna kontakta mig! Jag jobbar med det här dagligen och den första frågan man bör ställa sig är om man verkligen behöver gå ner i vikt. 





/M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar