söndag 2 juni 2019

Recept: Helstekt laxsida, ugnsstekt potatis, grönkålssallad & hemmagjord tzatziki!

Kära läsare,
Då var det dags för mig att komma igång här igen. Den här gången kommer jag inte utlova att jag ska skriva så och så många inlägg i veckan eller i månaden. Utan bara använda bloggen när jag känner att det finns något att skriva om.

Igår gjorde jag en omröstning på min instagram (@malinjhenaes) där jag frågade mina följare om dom ville ha receptet på den laxlunch som jag åt här om dagen. Detta för att det inlägget fick förvånansvärt mycket uppmärksamhet. Så här kommer det!

Helstekt laxsida, ugnsstekt potatis, grönkålssallad & hemmagjord tzatziki! 
6 portioner

Helstekt laxsida:
1 laxsida (ca 1 kg)
1 citron
salt & citronpeppar
Lägg laxsidan på en långpanna med ett bakplåtspapper under. Pressa sedan 1 citron över laxen. För mer citronsmak kan man använda sig av rivet citronskal. In i ugnen på 180-200 grader i 20 minuter.

Ugnsstekt potatis:
1,2 kg fast potatis
salt & peppar
Skär potatisen i klyftor. Lägg dom sedan på en långpanna med bakplåtspapper under. Salta och peppra. In i ugnen på 220 grader i ca 30 minuter.

Grönkålssallad:
6 stjälkar grönkål
6 sparrisar
6 rädisor
1 näve plommontomater
2 nävar färsk spenat
Dela grönsakerna i den storlek som passar. Blanda ihop och njut!

Hemmagjord tzatziki:
1 gurka
2 vitlöksklyftor
200 g grekisk yoghurt
salt & peppar
Riv gurkan grovt. Pressa i båda vitlöksklyftorna. Blanda sedan i yoghurten. Salta och peppra rejält. Låt stå i några minuter innan servering. 



Hoppas det smakar. 
/M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar