torsdag 1 juni 2017

Att ta sig ur en bubbla av ångest och nedstämdhet

God morgon från sängen!
Ja, trots att klockan har passerat 12 så har jag precis vaknat. Idag är jag ledig och kände bara för att sova ut. Det har blivit lite sådär med sömnen den senaste tiden. Efter att jag var i Norge konstaterades att jag hade en ny lunginflammation och luftrörsinfektion. Jag har käkat en ny antibiotikakur och den avslutades för 6 dagar sedan. Vilket betyder att jag fick börja träna igen igår, vilket jag också gjorde. Jag körde mitt första plyopass på 1 månad.. Jag kan faktiskt inte förstå att jag har varit konstant sjuk i 1 månad och inte kunnat träna. Det har varit ett rent helvete. Jag menar, för 1 månad sedan tränade jag 2-3 pass om dagen utan att tänka och jag käkade torsk som om det vore godis... 

Idag tänkte jag att jag skulle öppna upp mig lite mer för er - igen.. Jag avslutade min tävlingsdiet och gick in i en bubbla av ångest, nedstämdhet och med inställningen "nu kan du äta allt du vill för att må bra". Jag hamnade i gamla vanor då jag tröståt och såg mat, godis, kakor och SOCKER som min "räddning". Jag kan säga med handen på hjärtat att allt det där är ingen räddning. Det gör bara att den där bubblan av ångest och nedstämdhet kommer så tätt inpå dig att du nästan kvävs i dig själv. I söndags höll jag på att kvävas i mig själv. Jag bestämde mig för att ta tag i det som får mig att må bra - gå tillbaka till dieten. Varför? För att när man "går på diet" är det inga problem att tacka nej till fika och godis. Det är så lätt att säga "Nej tack, jag dietar". Folk förstår, och gör dom inte det så är det något i mig så säger att man fuskar inte på diet. Ni kanske tycket att det är konstigt att det krävs en diet för att jag ska kunna säga nej tack, men låt mig förklara. När jag mår dåligt så tröstäter jag. Så om någon frågar om jag vill hänga med till BK och käka så tackar jag inte nej, för det får mig att må bra där och då. Men i efterhand går jag runt och har ångest och mår skit. Går jag däremot på diet och har mina matlådor gjorda och allt annat är bara Nej Tack! Hela livet blir så strukturerat när man är på diet.

Efter att ha levt på mindre hälsosam mat sedan jag avslutade dieten så har jag mått dåligt av att ställa mig på vågen. Varje gång har det stått +. Det är inte något som direkt får mig att må bättre. Så jag har under de senaste 14 dagarna inte vågat ställa mig på vågen...  Jag gick upp 6 kilo på två veckor efter avslutad diet. När det då stod +6kg så slutade jag väga mig. Men idag gjorde jag det igen. Nu stod det äntligen minus igen. Jag har tappat 2,9kg av dom där 6. Det känns underbart. Nu börjar motivationen komma tillbaka igen, och inte minst min gamla disciplin. Jag får illa tvunget inse att det blir inga abs till sommaren, men vet ni vad? Det gör mig ingenting så länge jag mår bra och kan träna som planerat!

Så nu mina vänner är det dags för mig att köra lite cardio i form av plyo!

/M.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar