lördag 4 januari 2014

De norska fjällen

Som jag skrev tidigre så rullad bilen mot Norge i Torsdags. Det är en lång resa men det är så skönt när man väl är framme. Vi kom upp hit runt 5-6 tiden och då var det mörkt, eller rättare sagt - det var svart! 
Här finns det värken ström, vatten eller bilväg fram till dörren (vintertid). För att ta sig fram till huset när det är snö krävs en snöskoter. Man kan även åka skidor upp, men det kan bli svårt om man har en del packning med sig. För att kunna ladda mobil, ipad eller andra saker som behöver ström krävs ett bensin/dieseldrivet aggrigat. Vill man ha vatter får man hämta det i en av alla bäckar som rinner ner från bergen. Det är inga problem med att dricka det vattnet sålänge det rinner. Det finns heller ingen mataffär på ca 15km avstånd. Om det då fattas något så får man alltså ta på sig skidorna och åka till närmsta byhåla. 

Mellanmål.
Ja, det var alltså svart när vi kom upp!


Igår fick jag mitt första pass på snö. Det känndes bra, förutom att det fastnade en del snö under skidorna och att jag höll på att förfrysa. Men jag gjorde en god gärning. Som jag skrev här över så finns det ingen mataffär i närheten. Jag gick alltså och handlade det vi behövde. Pluspoäng till mig!
Efter denna lilla rundan så tillägnande jag rersten av dagen/kvällen i soffan framför brasan.
En egobild på mig efter gårdagens träning.
Myspys framför brasan.

Nu ska jag snart ge mig ut på en liten runda (ca 20 km). Vi får se hur mycket jag orkar i höghöjden. Skriver nog ett inlägg senare om dagen idag och träningen. Jag ligger även efter med dagarna så blir nog minst 3 inlägg till, haha!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar